Acne en voeding

Acne is één van de meeste voorkomende huidaandoeningen in de Westerse samenleving. Bijna iedereen heeft vroeg of laat wel eens last van acne, oftewel puistjes. Hoewel we weten dat acne vaak veroorzaakt wordt door hormonen, zijn er ook andere invloeden die acne kunnen veroorzaken. Steeds vaker wordt de link gelegd met voeding. Maar hoe zit dat nou precies?

Wat is acne en hoe ontstaat acne?

Bij acne ontstaan puistjes, mee-eters en/of rode bultjes (ontstekingen) op de huid. Acne wordt het meest gezien in het gezicht, op de borst en op de rug. Er spelen meerdere factoren een rol bij het ontstaan van acne:

1. De talgproductie is verhoogd.

2. De hoornlaag (de bovenste huidlaag) is verdikt omdat dode huidcellen zich ophopen.

3. Er is een toename van de C.acnes bacterie.

Door een verhoogde talgproductie en verdikte hoornlaag kan talg moeilijker uit de porie komen omdat de uitgang van porie is afgesloten. Het talg hoopt zich op in de talgklier en zo ontstaat er een mee-eter. Daarnaast kan de C.acnes bacterie talg omzetten in vrije vetzuren en ontstaat er een ontsteking van de talgklier en het omliggende weefsel, een puistje.

Met verschillende behandelingen, homecare producten en medicatie kan de talgproductie worden verlaagd en de hoornlaag worden verdund, waardoor het talg minder snel kan ophopen en dat betekent dus minder acne.

Welke invloed heeft voeding op acne?

Gelukkig komt er steeds meer onderzoek naar de rol van voeding bij het ontstaan van acne. En hoewel er nog veel onderzoek nodig is, zijn er een aantal voedingsstoffen die in veel onderzoeken naar voren komen waarbij een relatie wordt gelegd bij het ontstaan van acne:

• Producten met een hoge glycemische lading. Dit zijn producten die de bloedsuikerspiegel snel laten stijgen zoals, rijst en pasta.

• Zuivel, zoals melk, yoghurt en kaas.

• Vetten, vooral de verzadigde vetten.

Een eiwit dat processen in ons lichaam aanstuurt is mTORC1. Teveel van dit eiwit zorgt bij volwassenen voor veroudering en ziekten. Daarnaast is er ook een connectie gevonden bij de huid; het verhoogd de talgproductie, het verdikt de hoornlaag en speelt een rol in het ontstaan van ontstekingen. De eerder beschreven voedingsstoffen beïnvloeden direct of indirect de toename van mTORC1.

Gelukkig zijn er ook voedingsstoffen die mTORC1 kunnen verlagen:

• Groente en fruit.

• Onverzadigde vetten (Omgea-3 vetzuren), zoals vette vis en noten.

• Vezels, zoals volkorenproducten en peulvruchten.

Heb je last van acne? Dan is het zeker de moeite waard om enkele voedingsstoffen te minderen en andere juist meer tot je te nemen, zoals hierboven genoemd.

Uiteindelijk zal de ene huid meer op voeding reageren dan de andere huid. Wil je exact weten welke voedingsstoffen wel of niet reageren bij jouw huid dan kan een diëtiste of orthomoleculaire therapeut je hier vaak verder bij helpen.

16 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts