Acne skin because the disorders of sebaceous glands productions.jpg

Acne

Acne is één van de meest voorkomende huidaandoeningen. Mee-eters en puistjes worden het meest gezien bij acne. Hoewel acne vaak gerelateerd worden aan de puberteit zien we ook bij volwassenen regelmatig acne ontstaan. Acne komt vaak voor in het gezicht, op de borst en decolleté en op de rug. Op deze plekken bevinden meer talgklieren in de huid. Acne is een vervelende huidaandoening maar met behandelingen kunnen we acne verminderen de huid stabiliseren. Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen bij acne? Plan een gratis en vrijblijvend intakegesprekBekijk hier de tarieven voor acnebehandelingen.

Hoe ontstaat acne?

Acne ontstaat door een combinatie van factoren:

• Er is een verhoogde talgproductie

• De bovenste huidlaag bevat een opeenstapeling van dode huidcellen

• Bacteriën in de talgklieren

• Afsluiting van de talgklieren

Onze huid produceert talg om de huid soepel te houden. Onder invloed van hormonen kan de huid ook teveel talg produceren waardoor de huid vet wordt. Als talg niet goed uit de huid kan door de verhoogde productie of door een afsluiting van de talgklier door dode huidcellen hoopt het talg zich op in de talgklier. Hierdoor ontstaat een mee-eter of een talgophoping wat zichtbaar is op de huid als zwarte puntjes of kleine witte bultjes. Als er teveel talg ophoopt kunnen de wanden van de talgklier scheuren ontstaat een ontsteking van het omliggende weefsel. Dit is op de huid zichtbaar als een puistje met roodheid en zwelling. ​

Er bestaan verschillende soorten acne:

• Acne vulgaris, de bekende jeugdpuistjes

• Acne comedonica, hierbij zijn vooral mee-eters (zwarte puntjes) en talgophopingen (witte bultjes) zichtbaar.

• Acne tarda, Acne bij volwassenen vanaf 25 jaar. Vaak ontstaat het acne rondom de mond en de kaaklijn

• Acne conglobata, een zeer ernstige vorm van acne die vaak gepaard gaat met grote ontstekingen

• Acne excoriee des jeunes filles, hierbij is het acne minimaal maar ontstaan veel plekjes door het regelmatig krabben aan plekjes

Wat kan Huidkliniek Bilthoven betekenen bij acne?

Tijdens een acnebehandeling zullen we de huid reinigen en het talg en de ontstekingen verwijderen op de verantwoorde manier door een zogenaamde dieptereiniging. Door talg tijdig te verwijderen voorkom je dat er grote ontstekingen ontstaan. Het is erg belangrijk om dit op een juiste manier te doen omdat verkeerd verwijderen van talg juist littekens kan achterlaten. Daarom adviseren om puistjes zelf niet uit te drukken om littekens te voorkomen. Acne wordt naast een dieptereiniging ook vaak behandeld door een peeling. De juiste zuren van peelings zullen de huid verdunnen waardoor talg makkelijker uit de kan vloeien en kunnen de talgproductie verminderen.

Behandelingen die kunnen worden toegepast bij acne:

Producten bij acne

Dermaceutic is een cosmeceutical. De producten bevatten hoge percentages van werkzame ingrediënten zoals vitamine C, glycolzuur en salicylzuur. Deze ingrediënten zijn onmisbaar om acne te verminderen. Welke producten geschikt zijn voor jouw huid wordt besproken tijdens het gratis intakegesprek. Dit is afhankelijk de huidconditie en de behandeling die daarop volgt.

Voorbeelden voor en na behandeling acne