Acne bij volwassenen

Bij acne denken we vaak jeugdpuistjes in de puberteit. Maar ook op volwassen leeftijd kan je te maken krijgen met puistjes, mee-eters of ontstekingen.

Acne bij volwassenen

Acne bij volwassenen? Laat je huid weer stralen!

Je zit (al lang) niet meer in de puberteit en ineens krijg je last van puistjes. Of er werd je verteld dat de puistjes na de puberteit wel zouden verdwijnen, maar inmiddels heb je met 25+ nog steeds last van onrustige huid. Wat moet je doen tegen acne bij volwassenen?

Acne kan je onzeker maken, het gevoel geven dat je altijd make-up nodig hebt terwijl je dit liever niet doet. Daarnaast kunnen de onderhuidse ontstekingen ook pijnlijk zijn en lelijke vlekken achterlaten.
Acne bij mensen die ouder zijn dan 25 jaar komt veel vaker voor dan je denkt. Bij Huidkliniek Bilthoven helpen we veel vrouwen en mannen die hier last van hebben. Lees hoe acne ontstaat en praktische tips en adviezen om het te voorkomen.

Wat is acne en hoe ontstaat het?

Bij het woord acne denken we vaak aan jeugdpuistjes, maar acne is veel meer dan dat alleen. Puistjes, mee-eters, witte bultjes als je huid spant en rode onderhuidse ontstekingen zijn allemaal een vorm van acne. Je kan een combinatie hebben van deze uitingen, maar je kan ook last hebben van bijvoorbeeld alleen maar witte bultjes, ook wel talgophopingen genoemd.

​

Bij acne is er sprake van een ontsteking van de talgklier. Soms is ook het omliggende weefsel ontstoken en krijg je een grote rode, soms pijnlijke, bult te zien. Waar we bij jeugdpuistjes, acne vaak op het voorhoofd, neus en kin zien, komt acne bij volwassenen veel meer voor rondom de mond en de kaaklijn.

​

Acne ontstaat door verschillende factoren, of een combinatie daarvan:

1. De talgproductie is verhoogd.

2. De hoornlaag, de bovenste huidlaag, is verdikt waardoor talgklieren afgesloten kunnen raken en kunnen verstoppen.

3. Er is een toegenomen hoeveelheid van de C. acnes bacterie op de huid; deze bacterie is mede verantwoordelijk voor het ontstaan van puistjes.

Deze factoren worden weer beïnvloed door verschillende dingen zoals

• hormonen

• voeding

• stress

• onjuiste huidproducten of de verkeerde make-up

• ongezonde leefstijl

​

Hoe oud je ook bent, het is verleidelijk om puistjes of mee-eters zelf uit te drukken, maar dat raden we af . Vaak wordt het omliggende weefsel namelijk beschadigd en maak je het probleem alleen maar erger. Als acne bij volwassenen niet, of verkeerd, wordt behandeld, bestaat er een grotere kans op het ontstaan van acnelittekens of langdurige rode of bruine plekken.

Talgophopingen
uitdrukken puistjes

Acne bij volwassenen voorkomen

Advanced Cleanser product Dermaceutic

Het klinkt misschien cliché, maar voorkomen is beter dan genezen. Daarom twee belangrijke tips:

Kies voor een gezond voedingspatroon
Hoewel voeding niet bij iedereen even veel invloed op acne heeft, is er wel steeds meer onderzoek die de relatie tussen voeding en acne bevestigd. Vooral producten met snelle koolhydraten en suikers, verzadigde vetten en melkproducten kunnen acne bij volwassenen en onrustige huid veroorzaken. Denk hierbij aan rijst, pasta, frisdranken, suiker, maar ook melk, room en kaas. Je hoeft deze producten niet volledig te vermijden, maar hierin  minderen, kan bijdragen aan een mooiere en gezondere huid.

Ga voor goede huidverzorging
Bij het aanpakken van acne bij volwassenen is een effectieve huidverzorgingsaanpak belangrijk. Werkzame ingrediënten zoals salicylzuur, glycolzuur en retinol, mits correct geformuleerd en in voldoende hoeveelheden aanwezig, kunnen helpen acne te verminderen. Niet alle producten zijn echter gelijk, en de formulering maakt een groot verschil. Houd er rekening mee dat een acne gevoelige huid ook droog kan zijn, vooral bij volwassenen, en dat sommige producten van de reguliere drogist de huid verder kunnen uitdrogen.

Bij het selecteren van huidverzorgingsproducten, houd rekening met het volgende

• Kies voor lucht- en lichtdichte verpakkingen om de effectiviteit van de werkzame stoffen te behouden

• Vermijd parfum en (de meeste soorten) alcohol

• Zorg ervoor dat de werkzame ingrediënten in voldoende hoge percentages aanwezig zijn. Deze minimale hoeveelheid verschilt per ingrediënt.

​

Door deze tips te volgen, kan je de gezondheid van je huid aanzienlijk verbeteren. Mocht dit voldoende zijn; laat je huid dat door een huidtherapeut behandelen.

Acne bij volwassenen behandelen

Acne bij volwassenen kan niet altijd volledig worden opgelost door alleen goede huidverzorging en een gezond voedingspatroon, vooral gezien de invloed van hormonen. Daarom zijn er diverse huidbehandelingen mogelijk die zijn afgestemd op de specifieke behoeften van de huid met acne.

​

Tijdens een acnebehandeling richt een huidtherapeut zich op het beïnvloeden van de factoren die acne veroorzaken, met als doel een gladdere huid te verkrijgen en de kans op nieuwe acne te verkleinen. Behandelingen die we toepassen om acne bij volwassenen te behandelen zijn:

Vaak worden verschillende technieken gecombineerd in één sessie voor een optimaal resultaat. Daarnaast zijn er ook behandelingen voor het verminderen van acnelittekens. Zo draagt elke behandeling bij aan een gezondere huid.

behandeling bij huidkliniek bilthoven

Voor en na foto's acnebehandeling

Jouw huid verdient een
professionele behandeling

Ga voor een persoonlijk behandelplan op maat van een ervaren en gediplomeerde huidtherapeut.

Gratis eerste consult!