Close-up portret

Pigment

Pigmentvlekken noemen we ook wel hyperpigmentatie. Er ontstaat een opeenhoping van pigment in de huid en dit geeft een donkere verkleuring aan de oppervlakte. Soms gaat het om enkele plekjes maar er kunnen ook grotere delen van de huid zijn aangedaan. Pigmentvlekken ontstaan het meeste op plekken waar meer zonlicht bij komt. Bijvoorbeeld het gezicht, decolleté en handen. Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Plan een gratis en vrijblijvend intakegesprekBekijk hier de tarieven voor het behandelen van pigment.

Wat zijn de oorzaken van pigmentvlekken?

Pigmentvlekken ontstaan door een opeenhoping van pigmentcellen in de huid. De vorming van pigment is een natuurlijk proces. Maar wanneer het pigment niet gelijkmatig wordt aangemaakt ga je vlekken zien op de huid. Pigmentvlekken worden in heel gevallen veroorzaakt door de zon. Maar ook hormonale invloeden, wondjes of ontstekingen of medicijnen kunnen pigmentvlekken veroorzaken.

Er zijn verschillende soorten pigment:

Ouderdomsvlekken

Deze vlekken worden veroorzaakt door een teveel aan zonblootstelling. We zien ze vaker bij een lichte huid ontstaan. Ouderdomsvlekken, ook ​

lentigo solaris genaamd, komt vooral voor in het gezicht en op de handen.

Zwangerschapsmasker

Dit pigment wordt veroorzaakt door hormonen. Het wordt ook wel melasma genoemd. De benaming zwangerschapsmasker is niet helemaal juist. Dit pigment ontstaat ook vaak zonder zwangerschap. Het is een vlekkerige bruine verkleuring die altijd voorkomt in het gezicht. Vooral op het voorhoofd, jukbeenderen en bovenlip komt dit pigment voor. Dit pigment wordt zelden bij mannen gezien.

Post Inflammatoire Hyperpigmentatie (PIH)

PIH kan ontstaan na een huidbeschadiging of ontsteking. Bijvoorbeeld na acne of wondjes. De huid laat na het herstel een donkere verkleuring achter waar de huid beschadigd was. PIH ontstaat sneller bij een huid die van nature meer pigment heeft. Sommige mensen zijn gevoeliger om PIH aan te maken dan anderen.

Dit zijn de meest voorkomende soort pigmentvlekken. Er bestaan meer pigmentvlekken zoals dermatosis papulose nigra, poikyloderma van civatte (zonnehals) en cafe au lait vlekken (aangeboren pigment). Tijdens een gratis en vrijblijvend consult kunnen we bespreken welke vorm van pigment jij hebt.

Wat kan Huidkliniek Bilthoven betekenen bij pigmentvlekken?

Zoals je eerder al hebt kunnen lezen kunnen pigmentvlekken verschillende oorzaken hebben. De behandeling die we toepassen is afhankelijk van de indicatie en jouw huid. Tijdens een gratis en vrijblijvend intakegesprek bespreken we graag de mogelijkheden voor jouw huid.

Behandelingen die worden toegepast bij pigment zijn:

Producten bij pigmentvlekken

Dermaceutic is een cosmeceutical. De producten bevatten hoge percentages van werkzame ingrediënten zoals vitamine C, glycolzuur, kojic en arbutin. Deze ingrediënten zijn onmisbaar om pigmentvlekken te verminderen. Welke producten geschikt zijn voor jouw huid wordt besproken tijdens het gratis intakegesprek. Dit is afhankelijk van het soort pigment, de huidconditie en de behandeling die daarop volgt.

Voorbeelden voor en na behandeling pigment